Antwoord op de vraag: Waarom wil jij deze baan?
Waarom wil jij deze baan? Dit zou geen moeilijke vraag moeten zijn. Toch krijgen recruiters vaak antwoorden waar ze niet zo veel mee kunnen:
- Ik wil graag werken...
- Mijn huidige baan bevalt niet zo goed...
- Ik heb een hypotheek en moet dus een baan hebben...
- Het lijkt me wel leuk om...
- Dit lijkt me een stap vooruit in mijn carrière...
- Ik heb op heel veel banen gereageerd en kwam deze ook tegen....
- Het klinkt als een leuke organisatie om voor te werken...
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Maar let op, deze vraag kun je verwachten bij elk sollicitatiegesprek en een goed en doordacht antwoord geeft jou gelijk een 1-0 voorsprong.
Het is belangrijk om te bedenken wat jij de organisatie te bieden hebt en wat de uitdagingen voor jou kunnen betekenen. Het feit dat jij een andere baan wilt is wel duidelijk, anders had je immers geen sollicitatiebrief gestuurd.
De vraag is: Wat heeft jou doen besluiten, van alle vacatures die online staan, om precies op deze vacature te reageren en waarom zouden wij jou hiervoor moeten aannemen?
Deze 4 stappen helpen jou met de voorbereiding op de vraag:
'Waarom wil jij deze baan?'
Begin met:
Stap 1
'Dit is een interessante organisatie / bedrijf omdat....' Hiermee complimenteer je de persoon tegenover je en kun je direct laten zien dat jij je hebt ingelezen in de organisatie. Gebruik, indien van toepassing, trends die spelen in de markt en in de samenleving waar de organisatie bij betrokken is.
Stap 2
Omschrijf de uitdagingen die de functie te bieden heeft en vertaal dit naar ervaring die jij hebt opgebouwd door studie-, werk- of stage ervaring.
Stap 3
Vertel waar jij geïnspireerd door raakt, waar jij mee bezig bent geweest, waar jij energie van krijgt en illustreer dit met korte voorbeelden.
Step 4
Bedenk redenen waarom zij jou niet aan zouden nemen en weerleg dit met voorbeelden waardoor dit juist in jouw voordeel kan werken. Zo kan bijvoorbeeld ontbrekende werkervaring er voor zorgen dat jij met een frisse en open blik naar de werkprocessen kijkt.
Zie deze stappen samen als een persoonlijke 'Sales Pitch' waarbij jij jouw enthousiasme voor de organisatie en de functie samenbrengt met jouw kennis over de organisatie en de markt waarin men actief is. Het gaat erover waarom zij een interessante werkgever zijn en niet waarom jij de baan nodig hebt.