CV Kickstart
Je hebt ze in alle vormen en maten en er zijn talloze templates beschikbaar op internet. Maar waaraan moet jouw CV nou precies voldoen om naast opgemerkt te worden, ook in de smaak te vallen. Geen gemakkelijke opdracht. Je kijkt bij je vrienden en familie en iedereen heeft een eigen stijl en maakt afgewogen keuzes. Apart lettertype, combinatie van plaatjes en tekst, kleurgebruik en de keuze om wel of geen foto erop te plaatsen.
Sommige informatie zet je er bewust niet op, andere informatie dik je wat aan zodat het extra opvalt. Maar wat moet er in ieder geval in jouw CV staan zodat de recruiter een beeld krijgt van wie jij bent en wat jij gedaan hebt.
Hierbij 6 tips:
1. Wie ben jij?
De naw-gegevens staan voor Naam, Adres en Woonplaats. Je vergist je erin hoeveel mensen dit vergeten of een verkeerd telefoonnummer op hun CV zetten. Het is belangrijk dat de recruiter met één blik jouw belangrijkste gegevens terug kan vinden. Hier staat naast je naam, adres en woonplaats ook je geboortedatum, je telefoonnummer een link(s) naar je social media pagina(s) als LinkedIn en eventueel een eigen website. Wil je helemaal in de smaak vallen bij de recruiters? Zorg dat die link ook werkt en dat zij deze niet zelf in een browser hoeven te kopiëren.
2. Van nieuw naar oud
Gaaf en leerzaam dat jij in 2004 een typecursus via school heb gedaan en waarschijnlijk zijn je apm, aanslagen per minuut, inmiddels nog hoger geworden maar dit is voor de recruiter minder relevante informatie dan die behaalde opleidingsdiploma van afgelopen jaar. Werk in jouw CV in chronologische volgorde waarbij je begint van nieuw naar oud. De meeste aandacht gaat uit naar de tekst die als eerste gezien wordt dus zorg dat daar de meest relevante informatie staat.
3. Smile! Of niet?
Meeste mensen zijn het erover eens. Een foto hoort op jouw CV te staan. In de digitale wereld van tegenwoordig is dit wel zo makkelijk. Is een recruiter geïnteresseerd in jouw profiel? Dan zal er eerst een digitaal onderzoek worden gestart. Wat post jij op Facebook, hoe actief ben je op Twitter en naar wat voor muziek luister jij online? Het geeft de recruiter een inzicht in wie je bent. Ondanks dat dit wellicht niets met de functie te maken heeft waarvoor je komt, is dit toch fijne informatie om over te beschikken en misschien wel een leuk aanknopingspunt tijdens het sollicitatiegesprek. Met een foto op je CV maak je het voor de recuiters gemakkelijker om jou online op te speuren.
4. Kleuren
Uit talloos onderzoek is gebleken dat kleuren effect hebben op het brein van mensen. Groene tekst heeft een positieve invloed op mensen, rode tekst daarentegen associeert men met een negatieve context. Zorg dat je een overzichtelijke balans hebt in jouw CV. Gebruik je teveel kleuren dan is er een overdosis aan prikkels en gaat de aandacht daar naar uit in plaats van naar de inhoud.
5. Functie namen
Veel functies, ook tijdens bijbanen, hebben tegenwoordig een fancy naam. Een vakkenvuller is tegenwoordig een visual merchandiser, een bedieningsmedewerker een food & beverage allrounder en een data entry medewerker een office assistant. Voor een recruiter zegt een functienaam niet zo veel meer.
Zij hebben er veel meer aan als je naast de functienaam, de functie uitlegt in bijvoorbeeld bulletpoints. Deze overzichtelijke opsomming geeft een snelle kijk in de functies die jij uitgevoerd hebt en de verantwoordelijkheden die daarbij horen.