Kritische Feedback, hoe doe je dat?
Het is een dunne lijn waarop je balanceert. Je wilt en eerlijk zijn maar tegelijkertijd ook jouw punt duidelijk maken. Kritische feedback geven is ingewikkeld. Met vrienden gaat het je je al niet altijd goed af maar hoe ga je hier met collega's mee om?
Uit onderzoek van Amy Edmondson van Harvard is gebleken dat een sociale en empathische omgeving een psychologische veiligheid creëert voor medewerkers. Hierdoor werkt men met meer vertrouwen en werk je samen naar een beter resultaat. Door eerlijke, open een opbouwende kritiek win je vertrouwen.
We weten dat je altijd meer complimenten moet geven dan kritiek punten die je op noemt en je moet meer luisteren dan zelf aan het woord zijn. Maar jouw non-verbale gedrag is minstens zo belangrijk.
Gezichtsuitdrukking: Een glimlach op je eigen gezicht tovert een glimlach op het gezicht van de persoon met wie je praat. Uit onderzoek is gebleken dat we zelfs via de telefoon kunnen merken of de persoon aan de andere kant van de lijn zijn verhaal met een glimlach doet of niet. Let dus op dat je jouw feedback altijd met een glimlach overbrengt. Ongeacht de boodschap voelt men zich hierdoor toch een stukje meer gewaardeerd.
Oogcontact: Bij een gesprek, of deze positief of negatief is, is het belangrijk dat je aandacht voor de ander hebt. Dit begint met oogcontact. Door middel van oogcontact maak je een verbinding met de persoon tegenover je. Je geeft door elkaar in de ogen te kijken een kijkje in je ziel en in wie jij bent. Dit is belangrijk als je iemand feedback geeft.
Stemgebruik: Je moet natuurlijk de juiste woorden overbrengen maar nog belangrijker is de manier waarop je dit doet. Jouw tone-of-voice bepaald hoe iemand de woorden tot zich neemt. Door met een hele lage monotone stem te gebruiken krijgt jouw verhaal een negatieve lading. Terwijl als je hetzelfde verhaal vertelt met wisselende toonhoogtes en een glimlach op je gezicht komt dit heel anders over.
Ademhaling: Kritische feedback geven is niet altijd leuk. Als je je hier druk om maakt ga je sneller ademen. Deze onrustige ademhaling heeft de persoon tegenover je ook door. Zorg dat je voordat je een gesprek ik gaat eerst een paar keer goed en diep ademhaalt om te kalmeren. Hierdoor kun jij jouw verhaal op een rustigere manier overbrengen.
Aandacht: 50% van de tijd dwalen jouw gedachtes af van wat je aan het doen bent blijkt uit onderzoek. Je denkt nog aan een telefoongesprek welke je net hebt gehad of aan een afspraak die je na dit gesprek zult hebben. Hierdoor ben je niet alert en de persoon tegenover je zal dit merken. Hij of zij merkt dat je niet oplet en hierdoor niet zo reageert als dat je anders zou doen. Men voelt zich hierdoor niet gehoord en onbegrepen. Zorg dat als je feedback geeft je er met je gedachtes bij bent en zet bijvoorbeeld jouw telefoon op stil.
Samengevat: Je non-verbale communicatie is net zo belangrijk als je verbale communicatie en vertel je verhaal met een glimlach op je gezicht, maak oogcontact, gebruik jouw tone-of-voice, adem rustig en houd je aandacht erbij. Dan kan jouw feedback bijna niet verkeerd begrepen worden.